banner

اساسنامه

بخش اول- تعاريف

ماده ١- اصطلاحاتي که در اين اساسنامه به کار رفته است، مصوب جلسه مجمع عمومی در تاريخ 10/11/1397 مي باشد.

صندوق قرض الحسنه کانون بازنشستگان شرکت بهره برداری مترو تهران- صندوقي است كه به منظور رفع نيازمندي ها و بهبود وضع اقتصادي اعضای کانون بازنشستگان شرکت بهره برداری مترو تهران از طريق خودياري و كمك متقابل و همكاري آن ها و مطابق مفاد موجود در اين اساسنامه تشكيل شده است .

عضو- شخصي است كه با قبول مفاد اين اساسنامه به عضويت صندوق درآمده باشد.

مجمع عمومي- مجمعي از كليه اعضاي صندوق بوده و خط مشي هاي عمومي صندوق را مشخص مي كند.

مجمع عمومي عادي-مجمعي از كليه اعضای صندوق است كه سالي يك بار و براي موضوعاتي نظير تصويب گزارش عملكرد صندوق و هر دوسال يك بار براي انتخاب هيات مديره و… تشكيل مي شود.

مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده- مجمعي است همانند مجمع عمومي عادي و موضوعاتي نظير آن مجمع داشته ولي ممكن است سالانه چند بار تشكيل شود.

مجمع عمومي فوق العاده- مجمعي از كليه اعضاي صندوق است كه ممكن است چند بار و براي موضوعاتي نظير تغيير اساسنامه، توسعه صندوق، انحلال آن و… تشكيل شود.

هيات مديره- اشخاصي هستند كه كليه تصميات متخذه از سوي مجمع عمومي (عادي و فوق العاده )را به اجرا در مي آورند.

رييس هيات مديره- شخصی است كه رياست مجامع عمومي و پيشنهاد تشكيل جلسات مجمع عمومي و هيات مديره را به عهده دارد.

مدير عامل- شخصی است كه كليه مصوبات هيات مديره را تحت نظر مستقيم رييس هيات مديره اجرا مي كند.

نايب رييس هيات مديره-  شخصي است كه در غياب رييس هيات مديره، رياست مجامع عمومي و پيشنهاد تشكيل جلسات مجمع عمومي و هيات مديره را به عهده دارد.

صندوق دار- شخصي است كه تصميمات و مصوبات مالي متخذه از سوي هيات مديره و مدير عامل را تحت نظر مدير عامل به اجرا در مي آورد.

بازرس شخصي است كه ناظر بر انطباق نحوه اداره امور صندوق با مقررات اساسنامه و آیین نامه هاي مصوب و تصميمات مجمع عمومي و هيات مديره مي باشد.

درآمد سالانه- مبلغي است كه از عمليات اصلي و فرعي صندوق طي يك دوره مالي يك ساله نظير سود بانکی و یک و نیم درصد کارمز وام پرداختی و…  حاصل مي شود.

سود سالانه- مبلغي از درآمد سالانه صندوق است كه طي يك دوره مالي پس از كسر هزينه هاي جاري صندوق حاصل ميشود.

ذخيره احتياطي غير قابل تقسيم  - 10% كل سود نزد صندوق

ناظر- یک نفر از اعضای هیات مدیره کانون می باشد که به هیات مدیره صندوق معرفی می گردد و بعنوان ناظر می تواند در جلسات هیات مدیره بدون داشتن حق رای شرکت نماید.

 

 

 

 

 

 

بخش دوم-كليات

فصل اول- نام صندوق

ماده ٢- نام صندوق "صندوق قرض الحسنه کانون بازنشستگان شرکت بهره برداری مترو تهران " مي باشد كه از اين پس در اين اساسنامه به اختصار" صندوق" ناميده ميشود.

فصل دوم-هدف صندوق

ماده ٣- هدف صندوق، پرداخت وام براي رفع نيازهاي ضروري و احتياجات كوتاه مدت و بلند مدت به اعضا مي باشد.

فصل سوم- شرايط عضويت در صندوق

ماده ٤- عضويت در صندوق براي كليه اعضای کانون بازنشستگان شرکت بهره برداری مترو تهران با قبول اساسنامه، ضوابط و مقررات اجرايي صندوق و اقدام براي ثبت نام و ارايه مدارك مورد نياز براي تشكيل پرونده آزاد است.

فصل چهارم- حداقل تعداد اعضا

ماده ٥- تعداد اعضاي صندوق براي ادامه و انجام عمليات و پرداخت وام در هيچ حالت نبايد كمتر از پنجاه نفر باشد.

فصل پنجم- نحوه خروج از صندوق

ماده ٦ - اعضاي صندوق قرض الحسنه کانون بازنشستگان بنا به دلايل زير از صندوق خارج مي شوند:

١. عدم تمايل عضو براي ادامه عضويت با ارايه درخواست كتبي و تسويه حساب كامل با صندوق

٢. عدم تمايل عضو براي ادامه عضويت در کانون بازنشستگان شرکت بهره برداری مترو تهران

٣.  اخراج عضو از صندوق

٤. فوت عضو

ماده ٧- تقاضاي خروج و انصراف از عضويت در صندوق بايد در هيات مديره مطرح شود و پس از تصويب هيات مديره، انصراف و خروج عضو از صندوق قطعيت مي يابد.

تبصره ١- عضوي كه وام دريافت كرده است تنها زماني كه كل وام دريافتي را به صندوق بازپرداخت نمايد، پس از دو ماه حق خروج از صندوق را دارد.

تبصره ٢- اعضايي كه وام دريافت نكرده اند، براي انصراف از عضويت بايد حداقل يك ماه قبل مراتب را كتبا به صندوق اطلاع دهند تا در زمان تسويه حساب با مشكل كمبود نقدينگي در صندوق مواجه نشوند.

تبصره ٣- اعضايي كه ضمانت وام  دیگر اعضاء را پذیرفته اند تا پایان پرداخت اقساط وام گیرنده حق خروج از صندوق را ندارند.

ماده ٨- در صورت خروج عضوي از صندوق كل سرمايه وي شامل حق عضويت اوليه و كل سپرده هاي ماهانه وي به اضافه سود احتمالي مصوب شده در آخرین مجمع به وي مسترد مي شود.

تبصره ١– در صورت فوت عضوي عايدات حاصله در ماده ٨ به ورثه وي منتقل مي شود.

فصل ششم- تغيير و اصلاح اساسنامه

ماده ٩- انجام تغييرات و اصلاحات در اساسنامه نمي تواند بيش از دو بار در سال صورت گيرد و در هر حال با پيشنهاد هيات مديره و تصويب مجمع عمومي، تغييرات و اصلاحات در اساسنامه قابل اعمال خواهد بود.

فصل هفتم- عضويت مجدد اعضا

ماده ١٠ - عضويت مجدد اعضايي كه بنابه دلايلي از صندوق خارج شده اند، منوط به موافقت هيات مديره مي باشد.

تبصره ١– فرد اخراج شده از صندوق به هيچ عنوان حق عضويت مجدد در صندوق را نخواهد داشت.

 

بخش سوم- اركان و تشكيلات صندوق

ماده ١١ - اركان صندوق عبارتند از :

١. مجمع عمومي

٢. هيات مديره

٣. رييس هيات مديره

4. نایب رییس هیات مدیره

5. مدير عامل

7. صندوق دار

8. بازرس

فصل اول- مجمع عمومي

ماده ١٢ مجامع عمومي با تصميم اعضاي هيات مديره و يا بر اساس درخواست مقامات و اشخاص زير توسط هيات مديره دعوت و تشكيل مي شود:

1-4/3 اعضاي صندوق

٢- بازرس

تبصره ١ - در صورتي كه هيات مديره ظرف مدت ١٠ روز از تاريخ درخواست، نسبت به دعوت مجمع عمومي (با ذكر دلايل مستدل) اقدام ننمايد، هر يك از مقامات مذكور در اين ماده مستقيما مجمع عمومي را براي موضوع يا موضوعاتي كه مورد نظر است، دعوت خواهند نمود.

ماده ١٣- دعوت مجامع عمومي با قيد دستور كار جلسه، روز، ساعت و محل تشكيل آن حداقل ٧ روز قبل از روز تشكيل جلسه از طريق پیامک و یا شبکه های اجتماعی؛ سایت و الصاق آگهي در دفتر کانون و صندوق انجام مي گيرد.

ماده ١٤- جلسات مجمع عمومي را رييس هيات مديره و مدير عامل و در غياب او يكي از اعضاي هيات مديره افتتاح مي کند مگر در مواقعي كه دستور كار مجمع انتخاب يا عزل بعضي از مديران يا كليه اعضاي هيات مديره باشد. در اين صورت مسن ترين عضو حاضر جلسه را افتتاح كرده و سپس براي انتخاب يك رييس يك منشي و دو ناظر با اخذ راي از بين اعضا اقدام خواهد شد.

ماده ١٥ - صورت جلسات مجمع عمومي و تصميمات متخذه در آن توسط منشي مجمع تهيه و در دفتر مخصوص ثبت ميشود و سپس به امضاي رييس و منشي و دو ناظر مي رسد و رونوشت آن به وسيله مجمع به هيات مديره ابلاغ مي شود.

تبصره ١- صورت جلسات مجامع عمومي به عنوان اسناد صندوق بايد همواره در صندوق محفوظ بماند.

ماده ١٦ - كليه اعضاي صندوق مي بايست در جلسات مجمع حضور يابند و هر عضو صرف نظر از مقدار سرمايه اي كه در صندوق دارد، حق يك راي در جلسات مجمع عمومي دارد.

تبصره ١- در صورتي كه حضور عضوي به عللي ميسر نباشد، مي تواند حق راي خود را به موجب وكالت نامه به عضو ديگري واگذار نمايد. در اين صورت هيچ عضوي نمي تواند علاوه بر راي خود بيش از یک راي با وكالت داشته باشد و همچنين راي وكيل به منزله راي عضو غايب خواهد بود. وكالت نامه عضو موضوع اين ماده بايد از اعضا اخذ و ضميمه صورت جلسه مجمع در بايگاني اسناد صندوق نگهداري شود.

ماده ١٧ - تصميماتي كه در مجمع عمومي با رعايت كليه مقررات اخذ مي شود، براي كليه اعضا اعم از حاضر و غايب و مخالف، نافذ و معتبر خواهد بود. اين تصميمات به طريقي كه براي دعوت مجامع عمومي در اين اساسنامه پيش بيني شده است به اطلاع عموم خواهد رسيد.

ماده ١٨- ملاك تشخيص تعداد اعضاي حاضر در جلسات مجامع عمومي ورقه حضور و غيابي است كه حاضران در بدو ورود به مجمع اصالتا يا وكالتا آن را امضا مي كند.

ماده ١٩ - مجامع عمومي صندوق پس از تصويب اين اساسنامه در مجمع عمومي موسس به دو صورت زير تشكيل مي شود :

١. عادي

٢. فوق العاده

تبصره ١- در جلسات مجامع عمومي چه عادي و چه فوق العاده فقط اعضاي رسمي صندوق حق حضور در جلسه را خواهند داشت و تحت هيچ عنوان به افراد غير عضو صندوق حق ورود در جلسه رسمي داده نمي شود.

 

فصل دوم- مجمع عمومي عادي

ماده ٢٠ - مجمع عمومي عادي مي بايست در سال يك بار و براي رسيدگي به موضوعات زير تشكيل شود:

١. گزارش عملكرد سالانه صندوق به كل اعضا

٢. تصويب صورت هاي مالي صندوق

٣. انتخاب اعضاي هيات مديره (هر دوسال يكبار)

٤. انتخاب بازرس (هر دوسال يكبار)

در موارد مقتضي و با تشخيص هيات مديره مي توان در هر موقع از سال كه بيشتر از سه بار نخواهد بود، مجمع عمومي عادي با عناوين فوق را به طور فوق العاده تشكيل داد.

تبصره ١– ترتيب تشكيل و اداره و نصاب جلسات و حدود و اختيارات مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده همان است كه در مورد مجمع عمومي عادي پيش بيني شده است.

ماده ٢١ حدود وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي عبارتند از :

١. انتخاب اعضاي هيات مديره (اصلي و علي البدل) و بازرس و تغيير هر يك از آن ها

٢. اخذ تصميم درباره گزارش ها و پيشنهادهاي بازرس بر اساس نتايج حسابرسي صندوق

٣. تعيين خط مشي ها و سياست كل عمليات صندوق با پيشنهاد هيات مديره صندوق

٤. اتخاذ تصميم در مورد هر موضوع ديگري كه با رعايت مفاد اساسنامه صندوق در صلاحيت مجمع بوده و در دستور كار جلسه قرار گرفته باشد.

  ماده ٢٢ - مجمع عمومي براي نوبت اول با حضور نصف به علاوه يك اعضا يا وكلاي آن ها رسميت پيدا مي كند و در صورت به دست نيامدن حد نصاب مذكور، آگهي دعوت مجدد مجمع عمومي عادي بايد حداكثر ظرف ١٠ روز با رعايت ماده ١٣ اين اساسنامه با همان دستور جلسه قبلي منتشر شود، در اين نوبت، مجمع عمومي عادي با  حضور هر تعداد از اعضا يا وكلاي آن ها رسميت پيدا مي كند. در هر حال ملاك تصميم گيري در مجمع عمومي عادي، موافقت نصف به علاوه يك آرا حاضر مي باشد.

ماده ٢٣ - در صورتي كه در جلسه مجمع عمومي مذاكرات به اخذ تصميم منتهي نشود، جلسه به عنوان تنفس تعطيل ميشود و جلسه بعدي كه منحصرا براي تعقيب مذاكره و اتخاذ تصميم درباره دستور قبلي تشكيل مي شود، نبايد بيش از سه روز از جلسه اول فاصله داشته باشد.

 

 

 

 

فصل سوم- مجمع عمومي فوق العاده

ماده ٢٤- مجمع عمومي فوق العاده كه به هر تعداد در سال مي تواند با رعايت ماده ١٢ اين اساسنامه و براي رسيدگي و اتخاذ تصميم درباره موارد زير منعقد مي شود:

١. تغيير و اصلاح مواد اساسنامه

٢. انحلال و تسويه صندوق

٣. استيضاح و تكميل اعضاي هيات مديره

ماده ٢٥ - مجمع عمومي فوق العاده براي نوبت اول با حضور دو سوم اعضا يا وكلاي آن ها رسميت پيدا مي كند و در صورت به دست نيامدن حد نصاب مذكور، آگهي دعوت مجدد مجمع عمومي فوق العاده بايد حداكثر ظرف ١٠ روز با رعايت ماده ١٣ اين اساسنامه با همان دستور جلسه قبلي منتشر شود، در اين نوبت، مجمع عمومي فوق العاده یک دوم  اعضا يا وكلاي آن ها رسميت پيدا مي كند و در صورت بدست نيامدن حد نصاب مذكور، آگهي دعوت مجدد مجمع عمومي فوق العاده بايد حداكثر ظرف ١٠ روز با رعايت ماده ١٣ اين اساسنامه با همان دستور جلسه قبلي منتشر شود، در اين نوبت، مجمع عمومي فوق العاده با حضور هر تعداد از اعضا يا وكلاي آن ها رسميت پيدا مي كند، در هر حال ملاك تصميم گيري در مجمع عمومي فوق العاده موافقت دو سوم  آراي حاضر مي باشد.

 

فصل چهارم هيات مديره

ماده ٢٦ - اداره امور صندوق در اين اساسنامه بر عهده هيات مديره اي مركب از پنج نفر عضو اصلي خواهد  بود كه در مجمع عمومي عادي هر دو سال یکبار از بين اعضا با راي مخفي انتخاب مي شوند. مجمع عمومي عادي همزمان با انتخاب اين عده دو نفر را نيز به عنوان عضو علي البدل با همان شرايط انتخاب خواهد نمود. انتخاب مجدد هر يك از اعضاي اصلي و علي البدل هيات مديره بلامانع است.

تبصره ١-جلسات هيات مديره با حضور حداقل سه نفر از اعضاي اصلي يا علي البدل هيات مديره رسميت پيدا مي كند و مصوبات آن با حداقل سه راي اعضاي حاضر معتبر خواهد بود.

تبصره ٢- در صورت استعفا، فوت، ممنوعيت قانوني و يا هر دليل ديگري كه مانع از انجام وظيفه هريك از اعضاي اصلي شود، عضو علي البدل براي بقيه مدت جانشين آن عضو خواهد شد و در صورت استعفاي دسته جمعي هيات مديره، مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده براي انتخاب هيات مديره جديد به تقاضاي هريك از اعضاي مستعفي يا عضو علي البدل يا بازرس يا دو سوم اعضا دعوت مي شود.

تبصره ٣- عضو علي البدل مي تواند بدون داشتن حق راي در جلسات هيات مديره كه پنج نفر عضو اصلي حضور دارند شركت نمايد، ولي در صورت فقدان يكي از اعضاي اصلي با داشتن حق راي در جلسات هيات مديره شركت مي كند.

تبصره ٤- استعفاي هريك از اعضاي هيات مديره منوط به موافقت و تاييد حداكثر اعضاي هيات مديره است.

تبصره ٥- پس از انقضاي مدت ماموريت هيات مديره، در صورتي كه انتخاب هيات مديره جديد انجام نشده باشد، هيات مديره سابق تا انتخاب هيات مديره جديد كماكان به وظايف خود در صندوق ادامه خواهد داد.

تبصره ٦-در صورت عزل هر يك از اعضاي هيات مديره مدت تصدي عضو جديد همزمان با ساير اعضاي هيات مديره به پايان مي رسد.

 

 

 

ماده ٢٧ - حدود وظايف و اختيارات هيات مديره عبارتند از :

١. انتخاب رييس هيات مديره ، نايب رييس هيات مديره ، مدير عامل و صندوق دار در اولين نشست

٢. دعوت مجامع عمومي همراه با تهيه دستور كار جلسه و محل و ساعت تشكيل آن

٣. اجراي كليه تصميمات مجامع عمومي

٤. قبول عضويت و يا اخراج اعضا بر طبق مقررات موجود و اساسنامه

٥. نظارت بر مخارج جاري صندوق و رسيدگي به حساب ها و تهيه به موقع گزارش به بازرس و مجمع

٦. تدوين و تصويب آيين نامه هاي اجرايي صندوق كه در اساسنامه پيش بيني شده يا نشده است.

٧. عزل و نصب رييس هيات مديره ، نايب رييس هيات مديره ، مدير عامل و صندوق دار با ذكر دلايل

٨. پيشنهاد موارد اساسي عمليات صندوق كه در اساسنامه پيش بيني نشده است به مجمع عمومي براي درج و تصويب در اساسنامه صندوق

٩. بررسي مشكلات ارجاع شده از سوي اعضا و اظهارنظر براي رفع آن مشكلات

١٠ . حفظ حقوق كلي صندوق و استيفاي حقوق صندوق از اشخاص خاطي طبق مقررات موجود در اساسنامه

١١ . پرداخت وام به اعضا بر اساس مفاد اساسنامه

 

فصل پنجم- رييس هيات مديره

ماده ٢٨ - هيات مديره بايد فرد صلاحيت داري را از بين اعضاي هيات مديره به عنوان رييس هيات مديره انتخاب کند.

ماده ٢٩- حدود وظايف و اختيارات رييس هيات مديره عبارتند از :

١. رياست مجامع عمومي ( مگر در مواقعي كه انتخاب يا عزل بعضي از مديران يا كليه اعضاي هيات مديره در دستور جلسه مجمع قرار گرفته باشد)

٢. پيشنهاد تشكيل مجمع عمومي براي تعيين عضو يا اعضاي جديد هيات مديره (در صورتي كه تعداد اعضاي هيات مديره اصلي به ٣ نفر نرسد)

٣. پيشنهاد تشكيل جلسات هيات مديره

٤. داشتن حق امضا در حدود اختياراتي كه توسط هيات مديره به او تفويض شده است

٥. مسووليت هماهنگي و نظارت بر اجراي كليه مصوبات هيات مديره

6 . حدود وظايف و اختيارات نایب رييس هيات مديره مشابه رییس هیات مدیره بوده ولی در غیاب ایشان انجام وظیفه می نماید.

ماده ٣٠ - حدود وظايف و اختيارات مدير عامل عبارتند از:

١. پيشنهاد تشكيل مجمع عمومي براي تعيين عضو يا اعضاي جديد هيات مديره (در صورتي كه تعداد اعضاي هيات مديره اصلي به ٣ نفر نرسد)

٢. پيشنهاد تشكيل جلسات هيات مديره

٣. مسووليت نظارت بر اجراي كليه مصوبات هيات مديره

٤. اجراي كليه تصميمات متخذه از سوي هيات مديره صندوق

٥. داشتن حق امضا در حدود اختياراتي كه توسط هيات مديره به او تفويض شده است

٦. مسووليت حسن جريان امور مربوط به كليه عمليات مالي و اداري صندوق

٧. افتتاح حساب های بانکی از قبیل کوتاه مدت و جاري در بانك هاي معتبر براي واريز پس اندازها و عايدات صندوق به آن

 

 

فصل ششم- صندوق دار

ماده ٣١ - هيات مديره بايد فرد صلاحيت داري را از بين اعضاي صندوق براي اجراي تصميمات متخذه خود به عنوان صندوق دار انتخاب كند. اين فرد زير نظر مدير عامل در زمينه كليه عمليات مالي صندوق انجام وظيفه خواهد كرد.

ماده ٣٢-  حدود وظايف و اختيارات صندوق دار عبارتند از:

١. اجراي كليه تصميمات متخذه از سوي مدير عامل كه مطابق مصوبات هيات مديره  و منطبق بر مفاد اساسنامه مي باشد.

٢. ثبت و اختصاص رديف حساب صندوق براي كليه اعضا در قبال واريز حق عضويت همراه با ساير مدارك لازم دريافت سپرده ماهانه اعضا

٣. پرداخت وام به اعضا با تصويب هيات مديره و با امضاي مدير عامل و صندوق دار و یکی از اعضای هیات مدیره طبق مقررات

٤. دريافت کارمزد وام های پرداختی و واریز به حساب درآمد های صندوق

٥. ثبت هزينه ها و درآمدهاي فرعي صندوق در دفاتر

 

فصل هفتم- بازرس

ماده ٣٣ - مجمع عمومي عادي صندوق ٢ نفر را به عنوان بازرس(يكي اصلي و ديگري علي البدل) براي مدت دو سال مالي انتخاب مي كند. انتخاب مجدد آن ها حداكثر براي دوره مالي بعد بلامانع است.

ماده ٣٤ - بازرس حق دخالت در راه و روش صندوق را ندارد و مي تواند بدون داشتن حق راي در جلسات هيات مديره صندوق شركت كند و نظرات خود را نسبت به مسايل جاري صندوق اظهار دارد. اين نظرات بايد در صورت جلسات هيات مديره با امضاي اعضاي حاضر درج شود.

ماده ٣٥ - با خاتمه مدت ماموريت بازرس تا زماني كه بازرس جديد انتخاب نشده است، بازرس قبلي كماكان مسووليت انجام وظايف محوله را بر عهده خواهد داشت.

ماده ٣٦ - در صورتي كه بازرس ضمن انجام وظايف خود تشخيص دهد كه هيات مديره در انجام وظايف خود مرتكب تخلفاتي شده و عمليات آن ها مخالف مفاد اساسنامه و تصميمات مجمع عمومي و آيين نامه هاي مصوب است، بايد مجمع عمومي را براي رسيدگي به موضوعات مورد نظر و اتخاذ تصميم لازم دعوت كند.

ماده ٣٧ - بازرس صندوق نبايد از اعضاي هيات مديره، رييس هيات مديره، مدير عامل و يا صندوق دار باشد.

ماده ٣٨ - حدود وظايف و اختيارات بازرس عبارتند از:

١. دعوت مجامع عمومي در موارد پيش بيني شده در اين اساسنامه

٢. رسيدگي به حساب هاي جاري صندوق حداقل سالي  يکبار و اعلام نظر تا ٢٠ روز قبل از جلسه مجمع عمومي سالانه

٣. اطلاع كتبي به هيات مديره در صورت مشاهده تخلف و بي ترتيبي در امور صندوق و اعلام رفع نقيصه و يا تغيير رويه - در غير اين صورت گزارش موارد تخطي آن به مجمع عمومي حداقل ده روز قبل از تشكيل مجمع عمومي صندوق

٤. نظارت بر نحوه انطباق اداره امور صندوق با مقررات اساسنامه و آيين نامه هاي مصوب - براي اين منظور بازرس مي تواند به كليه حساب ها، دفاتر، اسناد، مدارك مالي، دارايي نقدي و … صندوق ( در هر زمان كه لازم بداند و به گونه اي كه به عمليات جاري صندوق لطمه وارد نشود ) رسيدگي نمايد.

 

 

 

 

بخش چهارم- مقررات مالي

فصل اول- حق عضويت

ماده ٣٩ - حق عضويت اوليه براي عضويت در صندوق براي هر نفر  2.000.000 ریال مي باشد که هر متقاضی عضویت باید این مبلغ را به حساب صندوق واریز نموده و فیش پرداختی را به صندوق دار تحویل نماید. (در ابتدای تاسیس صندوق)

تبصره ١- حق عضویت اولیه برای اعضای جدید در هر زمان بر مبنای موجودی دیگر اعضای صندوق می باشد.

تبصره ٢- اعضا در قبال پرداخت حق عضويت، شماره عضویت دريافت مي كنند.

تبصره 3- افراد در صورت تمايل مي توانند حداکثر تا 3 عضویت به نام خود باز کنند و حق عضويتهای دوم و سوم را همانند عضو اولیه  صندوق پرداخت کنند و از مزایای وام آن استفاده نمایند.

فصل دوم- سپرده ماهانه

ماده ٤٠ - سپرده دريافتي از اعضا به صورت ماهانه به مبلغ  2.000.000 ريال مي باشد كه اعضاء باید همه ماهه به حساب صندوق واريز نموده و تصویر فيش آن را از طریق شبکه های ارتباطی صندوق به دفتر صندوق ارسال نمایند.

فصل سوم- حق امضاي اسناد صندوق

ماده ٤1 - كليه اوراق و اسناد صندوق (غير از چك) با امضاي مدير عامل همراه با مهر صندوق معتبر مي باشد.

ماده ٤2 - چك با امضاي دو نفر از سه نفر، شامل: یکی از اعضای هیات مدیره، مدير عامل و صندوق دار معتبر است.

فصل چهارم- شرايط پرداخت وام

ماده ٤3 - نام افرادي كه در نوبت وام صندوق قرار دارند به ترتيب اولويت پرداخت به همراه مبلغ وام استحقاقي ايشان، همه ماهه توسط صندوق دار صندوق آگهي خواهد شد.

ماده ٤4- پرداخت وام مطابق اساسنامه و منوط به موافقت هيات مديره صندوق خواهد بود.

ماده ٤5- هيات مديره صندوق مخير است از ذخيره احتياطي غير قابل تقسيم نيز مطابق اساسنامه وام پرداخت نمايد.

ماده ٤6 - اولويت پرداخت وام با شرايط زير تعيين مي شود.

١. اولین نوبت وام دهی بصورت قرعه کشی انجام می شود و سپس اولویت پرداخت وام تاریخ  عضويت در صندوق می باشد.

٢.  تاريخ در نوبت وام قرار گرفتن (مطابق لیست دریافت وام)

تبصره – سیکل کامل و مدت زمان هر دوره، منوط به دریافت وام آخرین نفر در لیست خواهد بود و بعد از آن، دوره جدید با نظر هیات مدیره، و شرایط جدید آغاز می گردد.

ماده ٤7 - اعضايي كه از وام دريافتی قبلی بدهکار بوده و موعد وام جدید آنها رسیده باشد، می توانند پس از تسویه بدهی خود، در لیست وام جدید قرار گرفته و وام خود را دریافت نمایند.

ماده ٤8 - در صورت عدم تمايل دريافت وام توسط عضوي كه در اولويت دريافت وام قرار دارد، نوبت وام به صورت خودكار به نفر بعدي واگذار مي شود.

ماده 49 در زمان درخواست وام، فرم ضمانت وام میبایست به امضای یک نفر ضامن که عضو صندوق باشد، برسد.
تبصره – هر عضو صندوق تنها می تواند ضمانت یک وام گیرنده را بر عهده بگیرد.

ماده 50 - عضو وام گيرنده مي بايست به ميزان كل وام دريافتي دو فقره چك، شامل: چک وام گیرنده و چک ضامن و يا یک فقره چک و یک سفته معتبر تحويل صندوق دار نمايد.

تبصره 1- چک ضمانت باید بدون تاریخ و در وجه دو نفر از سه نفر صاحبان حساب صندوق صادر گردد و صاحب چک باید در زمان تحویل چک ضمانت در دفتر صندوق حضور داشته باشد.

تبصره 2- اعضاء وام گیرنده موظف هستند حد اکثر تا شش ماه پس از اتمام اقساط وام دریافتی نسبت به اخذ چک یا سفته ضمانت خود اقدام نمایند، در غیر این صورت صندوق نسبت به امحاء آن اقدام خواهد نمود.

ماده 51 - پس از بازپرداخت كل وام دريافتي، چك يا سفته اخذ شده از وام گيرنده به وي مسترد مي شود.

ماده ٥٢ تعهدی کتبی (فرم ضمانت) در زمان پرداخت وام براي بازپرداخت به موقع اقساط، از وام گيرنده دريافت می گردد.

ماده ٥٣ پرداخت وام منحصرا به اعضاي صندوق صورت مي گيرد و به افراد غير عضو (حتي در شرايط حاد و بحراني) تحت هيچ عنوان وام اعطا نمي شود و اعضا در شرایط خاص می توانند نوبت وام خود را با رعایت ماده 47 با یکدیگر جابجا کنند.

فصل پنجم مبلغ پرداخت وام

ماده ٥٤ مبلغ پرداخت وام توسط هیات مدیره و با توجه به سرمایه صندوق تعیین می گردد و روند آن افزایشی خواهد بود.
تبصره - وام پرداختی برای اولین دوره به اعضاء با مبلغ 60.000.000 ریال شروع می شود و هر ماه  مبلغ 2.000.000 ریال به آن افزوده می شود.

فصل ششم- اقساط ماهانه

ماده ٥٥ بازپرداخت اقساط وام 20 ماهه با اقساط مساوی می باشد، که برای ماه اول 3.000.000 ریال و با افزایش مبلغ وام، در ماه های بعد هر ماه 100.000 ریال فزایش می یابد.

تبصره ١- تاريخ شروع پرداخت اقساط ماهانه، یکم ماه بعد از تاريخ دريافت وام خواهد بود.

تبصره ٢- حداكثر زمان براي بازپرداخت اقساط ماهانه به صندوق تا 5 ام هر ماه خواهد بود.

تبصره 3- در صورت تجمیع تاخیرهای بازپرداخت اقساط ماهانه به 30 روز و حداکثر60 روز، نوبت وام در دوره بعد به همان نسبت به تعویق خواهد افتاد.

ماده ٥٦ - عدم پرداخت اقساط طی سه ماه متوالی به منزله انصراف از عضویت صندوق بوده و تصميم مقتضي توسط هيات مديره اتخاذ خواهد شد و جریمه های متناسب از ایشان اخذ می گردد و با ایشان تسویه حساب می گردد.

فصل هفتم - سال مالي

ماده ٥٧ - سال مالي صندوق از اول ماه فروردین هر سال شروع و  درآخر ماه اسفند همان سال خاتمه مي يابد.

تبصره- سال مالی در سال اول با شروع به کار صندوق شروع شده و در پایان اسفند ماه 1397 پایان می یابد.

فصل هشتم- درآمد و سود سالانه

ماده 5٨ - در پايان سال مالي از محل درآمد سالانه، (کارمزد و سود بانکی) ابتدا كل هزينه هاي جاري صندوق(حقوق کارکنان و حسابدار صندوق) كسر و مابقي به عنوان سود سالانه به مجمع گزارش می گردد و پس از تخصیص و تصویب هزینه های سال آینده، در خصوص الباقی احتمالی توسط مجمع تصمیم گیری می گردد.

تبصره – کارمز وام به میزان یک درصد در زمان پرداخت وام از وام گیرندگان اخذ می گردد.

فصل  نهم-  افزايش سرمايه

ماده ٥٩ - هر يك از اعضاي خیّر در صورت تمايل مي توانند هر مبلغي را به صورت مدت دار و قرض الحسنه در اختيار صندوق قرار داده تا در جهت منافع صندوق و وام بيشتر به اعضا مورد استفاده قرار گيرد. نحوه بازپرداخت اين مبلغ و ميزان آن طبق قراردادي خواهد بود كه بين آن فرد و صندوق، مطابق مفاد اساسنامه منعقد مي شود.

فصل دهم- برداشت از موجودي

ماده ٦٠ - برداشت از حساب براي اعضاء فقط در زمان تسویه حساب نهایی مقدور می باشد.

تبصره- پرداخت مبلغ درخواستي به اعضا منوط به موجود بودن پول نقد در صندوق مي باشد. لذا لازم است حداقل یکماه قبل درخواست برداشت از موجودی را بصورت مکتوب به دفتر صندوق ارسال گردد.

فصل یازدهم- انتقال حساب

ماده ٦١ - هر يك از اعضا مي توانند در هر زمان با مراجعه به صندوق، حساب خود و كليه حقوق و تعهدات آن را به فرد ديگري كه داراي شرايط عضويت در صندوق است، ولي تا آن هنگام در صندوق عضو نشده است، منتقل كند. در اين صورت حساب به نام فرد انتقال گيرنده تغيير نام پيدا كرده و پس از آن هيچ گونه ادعايي از انتقال دهنده پذيرفته نخواهد شد.

 

بخش پنجم- انحلال و تسويه

فصل اول- انحلال

ماده ٦2 - صندوق در موارد زير منحل مي شود:

1. تصميم مجمع عمومي فوق العاده با سه چهارم راي، مبني بر انحلال

٢. كاهش تعداد اعضا از حد نصاب مقرر در اين اساسنامه ( ٥٠ نفر)

فصل دوم- تسويه

ماده ٦٣ - در صورتي كه مجمع عمومي فوق العاده راي به انحلال صندوق بدهد، در همان جلسه سه نفربراي تسويه امور صندوق انتخاب خواهند شد.

تبصره- در تسويه صندوق كليه حق عضويت ها و سپرده هاي ماهانه و سود سالانه صندوق محاسبه و به

اعضا پرداخت خواهد شد.

 

بخش ششم- امور متفرقه

ماده ٦4 - هر يك از اعضاي هيات مديره، مدير عامل و صندوق دار همانند ساير اعضاي صندوق مي توانند طبق مقررات اساسنامه وام دريافت نمايند.

ماده ٦5 اعضای هیات مدیره موظفند راهکار های دریافت وجوهات (حق عضویت اولیه و حق عضویت ماهیانه و بازپرداخت اقساط وام های دریافتی) را از طریق افتتاح حساب کوتاه مدت و جاری و شماره کارت و غیره در بانک شهر ایجاد نمایند و برای پرداخت وام ها از طریق صدور چک مطابق ماده 43 اقدام نمایند.

ماده ٦6 جهت اطلاع رسانی سریع و ارسال صورتهای مالی ماهیانه به اعضای صندوق؛ کانال ارتباطی ایجاد شده که همکاران می توانند از آن استفاده لازم را داشته باشند.

ماده ٦7 - مهر صندوق به شكل زير بوده و درج هر نوع مهر ديگري در اوراق و اسناد مربوط به صندوق فاقد اعتبار مي باشد.

ماده ٦8 – اين اساسنامه شامل ٦ بخش، ٢7 فصل و ٦8 ماده در  اولین مجمع عمومی در تاريخ  10/11/1397 با حضور 83 نفر با اكثريت آراي حاضر به تصويب رسيده است و آن چه در اين اساسنامه پيش بيني نشده است با پيشنهاد هيات مديره و تصويب مجامع عمومی قابل اجرا خواهد بود.

نام و نام خانوادگي و امضای اعضای هیات موسس و هیات رییسه در اولین مجمع عمومی صندوق:

 

1-بهرام کاوسی                                2- مهرداد عنبری                                               3- رضا پیمونی

4- حسین بردبار                             5- بهروز ملک زاده گلستان                                6- غلام حسین نادری فر

7- حسینعلی یوسفی                       8- زهرا حضرتی                                                9- محمد جواد غفوری

نرم افزار قرض الحسنه گندم